Er zijn meer oplossingen dan problemen

Ontdek je mogelijkheden

We zijn allemaal wel een keer boos en als die boosheid dagelijks/wekelijks voorkomt kan het weleens interessant zijn om je af te vragen waarom je zo vaak boos bent. Staat de boosheid nog wel in relatie tot de situatie die heeft plaats gevonden of
Merk je op dat die boosheid (als je heel eerlijk bent naar jezelf), ergens anders vandaan komt?

Hieronder 5 tips hoe je je kind uit zijn/haar boosheid kan halen, tevens 3 tips voor jezelf hoe jij uit je boosheid kan stappen.Voor de leesbaarheid gebruik ik de mannelijke vorm, uiteraard is het ook van toepassing op vrouwen!

Tip 1: Doe je kind na
Onbewust weet je kind al precies hoe jij gaat reageren als hij boos is. Daar stelt hij zich op in en als jij anders reageert dan dat hij gewend is raakt hij in verwarring!
Tip 2: Knuffel
Boosheid is vaak een uitingsvorm van onmacht, omdat hij nog geen woorden kan geven aan het gevoel. Kijk door zijn boosheid heen en pak hem beet. Geef hem een knuffel en vertel hoeveel je van hem houdt en dat het allemaal goed komt.
Tip 3: Gillen
Laat hem gillen, doe desnoods mee. Dit is een hele goede uitingsvorm om spanningen uit het lichaam te laten ontsnappen.
Tip 4: Ballon
Een ballon opblazen is een grappige ontlading voor de boosheid. Als je een ballon voorhoudt en aangeeft dat hij daar op mag slaan, zal dit al op zijn lachspieren werken.
Tip 5: Uitrazen
Geef géén aandacht aan zijn boosheid. Vaak houd hij de boosheid in stand, omdat hij aandacht krijgt. Nadat de boosheid is gezakt, vraag wat er mis ging en hoe hij of jij het de volgende keer anders kan doen.

Tijdens de kidsweekenden werken deze tips fantastisch, succes!

Tip 1: Stap uit de situatie
Voel je woede/boosheid/frustratie opkomen bij jezelf, loop weg van de situatie zonder iets te zeggen. Vraag je af of het echt waard is om zo boos te worden en kijk opnieuw naar de situatie.
Tip 2: Blijf uit zijn dynamiek
Boosheid met boosheid bestrijden heeft geen zin. De boosheid wordt alleen maar versterkt, zowel bij je kind als bij jezelf.
Tip 3: Ontspan
Is het je allemaal teveel en merk je op dat je in een vicieuze cirkel blijft hangen? Ga voor jezelf op zoek waar jij nu echt behoefte aan hebt. Hoe kan jij jezelf weer in een prettigere stemming krijgen? Onderzoek hoe het komt dat je in een cirkel blijft functioneren. Een wandeling maken, muziek opzetten, een goed boek lezen? Het hoeft niet veel te kosten om jezelf iets fijns te gunnen…

Uiteraard kan je ook een afspraak maken bij de ADHD Factory, je zult opmerken dat het je veel gaat opleveren!

Wil je leren hoe je je kind kunt coachen, zodat opvoeden (weer) leuk(er) wordt?

Klik hier voor de eerstvolgende data van de training “Coach je kind”

Schrijf je hier in voor de training ‘Coach je kind’.

Lees hier meer informatie over Coach je kind stap voor stap naar het gewenste resultaat.

4 gedachtes over “5 tips, “hoe om te gaan met boosheid”

  1. Leonie schreef:

    Doe je kind na?
    Ik vind dit geen goede tip. Stel je maar eens voor dat je zelf boos bent en iemand doet jóu na… wat voor gevoel zou jou dit geven? Niet heel fijn schat ik zo in. Ook kinderen kunnen dit als onprettig of zelfs vernederend ervaren. Dan ben je nog verder van huis. Anders reageren okay. Nadoen? Nee!

    1. judithnieuwpoort schreef:

      Dank je wel Leonie voor je reactie!
      Deze tip hangt natuurlijk helemaal af van de context, die kan jij het beste inschatten.
      Mijn ervaring is dat dit juist heel goed kan en het vaak resulteert in een lachsalvo. De ‘zwaarte’ gaat eraf en er ontstaat ruimte voor oplossingen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: