Er zijn meer oplossingen dan problemen

Ontdek je mogelijkheden

Achteraf is altijd makkelijker praten, herken het op tijd!

Waarom doe je wat je doet?

Hoe beter je jezelf leert kennen, hoe beter je je kind kunt ondersteunen.

Hoe meer jij leert over hoe het voor jou werkt, hoe makkelijker je weer aansluiting vindt bij je kind!

Onderstaande vragen kunnen je ondersteunen om oplossingen te vinden!!

Gedachten (ziet niemand):

  1. Observeer je gedachten, zijn die reëel?
  2. Als je meer bezig bent met wat je niet wilt, creëer dan ruimte voor gedachten over wat je wel wilt!
  3. Maak jij je druk over toekomstige gebeurtenissen en kan je die nu oplossen?
  4. Onderneem je actie om die problemen op te lossen, of blijven die problemen alleen in je gedachten cirkelen?
  5. Welke emoties voel jij als je stilstaat bij al die gedachten?

Emoties (voel jij, ziet een ander):

  1. Heb jij regelmatig dat je uitbarst en achteraf bedenkt dat je ook anders had kunnen reageren?
  2. Gevoel dat je het alleen moet doen, klopt dit echt?
  3. Op het moment dat je je prettig voelt, gun dan jezelf de tijd om je emoties te onderzoeken.
  4. Ben je vaak moe? Onderdrukken van je emoties, kost enorm veel energie.
  5. Delen = helen. Praat erover. Ontdek wat er bij jou geraakt wordt.

Gedrag (ziet een ander, herken jij je eigen gedrag):

  1. Instinctief reageren we op bepaalde situaties (vooraf heb je al een gedachte en een emotie)
  2. Herken je gedrag en vraag je af wat de gedachte was die er aan vooraf ging
  3. Creëer ruimte tussen de actie en reactie, door eerst je gedachte te observeren
  4. Waarom gedraag jij je zo? Vaak imiteer je je aan iemands gedrag, zonder dat je daar bewust van bent
  5. Geeft het je energie of kost het je energie?

Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, zul je de resultaten krijgen die je altijd gekregen hebt. Albert Einstein

Voorbeeld:

Stel, je tijdsplanning loopt uit, je komt te laat op een afspraak.

Je baalt enorm dat je te laat op de afspraak komt, je raakt geïrriteerd, bent je sleutel ook nog eens kwijt en je kinderen werken ook al niet mee.

  • Je verwenst het één en ander in je hoofd naar jezelf en je omgeving (gedachten)
  • Je voelt je rot, omdat je niet te laat wilt komen (emotie)
  • Je snauwt de kinderen af, als ze een vraag stellen (gedrag)

Al deze bovenstaande stappen, zorgen er waarschijnlijk voor dat je nog later op je afspraak komt!

Doe het jezelf niet aan. Te laat is te laat, jammer dan. Dat haast gevoel, bevordert de sfeer niet en je humeur! Accepteer en bel op dat je vertraging hebt opgelopen!

Je komt in ieder geval met een goed humeur op je afspraak!

Dit is nog maar het begin om te zorgen dat je weer gaat leven, in plaats van overleven! Gun het jezelf 😉

Vanuit de ADHD Factory organiseren we diverse trainingsprogramma’:

Lees verder voor het actuele trainingsaanbod

Judith Nieuwpoort

ADHD Factory

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: