Er zijn meer oplossingen dan problemen

Ontdek je mogelijkheden

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard!

Bij de ADHD Factory spreken we veel ouders. Ouders die zoveel hebben meegemaakt en min of meer het vertrouwen zijn kwijt geraakt. Het vertrouwen in de hulpverlening, het vertrouwen in zichzelf……

In een omgeving waar je wordt bloot gesteld aan prikkels, meningen en oordelen van andere mensen is het héél lastig om jezelf staande te houden.

Leren luisteren naar jezelf, je intuïtie en daarop durven vertrouwen is een enorme ontdekkingstocht.

Durf jij (weer) te vertrouwen in jezelf?

Onderstaand zijn de 5 stappen die je enorm helpen om (weer) te vertrouwen in jezelf!

Ik hoop dat ze jou ook helpen.

Tip 1:

 Verwachtingen

De teleurstellingen, de boosheid, verbazing. Het zijn allemaal emoties die de revue passeren als er iets gebeurd wat je niet verwacht…

Maar wat verwacht je eigenlijk?

–         Spreek je verwachting uit naar de mensen om je heen.

 

Tip 2:

Vanzelfsprekend

Bedenk dat niks vanzelfsprekend is. Alles is relatief. Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een ander van hele grote waarde zijn. Vraag desnoods aan de ander wat jij voor hem/haar betekent.

Als je opnieuw de mensen om je heen, je werk, je sport, de gebeurtenissen kunt erkennen en waarderen, maakt dat je zicht op het leven een stuk fijner!

Tip 3:

Stop met veroordelen

Het is heel belangrijk om jezelf niet te veroordelen. Wees mild voor jezelf.

Onderstaand kan helpen om tegen jezelf te zeggen:

–         “het is niet erg”,

–         “het komt goed”,

–         “het verleden is geweest, ik leef nu in het nu”

–         “de volgende keer zal het makkelijker gaan”,

–         “blijf in contact met andere mensen”.

Durf te praten, durf je gevoel te benoemen!

Tip 4:

 Stop met pleasen

Altijd maar doen wat andere willen. Vanuit je onzekerheid denken dat je het niet zelf kan.

Wellicht herken je onderstaande uitspraken/gedachtes wel:

“Het maakt mij niet uit hoor”, “ik vind het niet erg”, “Oké, als dat is wat jij wilt”

Denk eens na over de volgende vragen;

–         Waar word ik blij van?

–         Waar krijg ik energie van?

–         Welke mensen heb ik graag om mij heen?

–         Wat wil ik?

Focus je daar op. Het zal je enorm veel voldoening & energie geven, als jij weer meer doet wat bij jou past! ( Alles draait om balans!)

Tip 5:

 Vertrouwenspersoon

Zorg dat je 2 á 3 personen om je heen hebt, waar je mee kunt ventileren. Zorg ervoor dat zij alleen maar luisteren, zonder dat ze een oordeel vormen. In je kwetsbare periode, ben je beïnvloedbaar voor andermans interpretaties/ emoties, die je misschien niet versterken.

Zorg daarom ook voor een goede coach. Een goede coach heeft geen oordeel en begeleid je in je proces.

 

Judith Nieuwpoort ADHD Factory Algemeen

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: