Er zijn meer oplossingen dan problemen

Ontdek je mogelijkheden

Ken je dat? Je hebt een wensenlijst met wat je allemaal graag wilt, maar je voert het niet (meer) uit.

En de wensenlijst kan bijvoorbeeld bestaan uit; gezonder eten, meer sporten, meer tijd, meer rust, meer plezier, minder stress, minder zorgen, meer regelmaat, stoppen met roken/drinken/snoepen.

Komen er bij jou al wensen naar voren?

Vind je het ook zo moeilijk om te beginnen? Of nog erger, het vol te houden?

Onderstaand heb ik 7 stappen beschreven die jou echt gaan helpen om je nieuwe levensstijl door te voeren! Het heeft mij enorm geholpen met mijn eigen levensstijl; stoppen met roken, vrolijk en vroeg op te staan, meer te sporten, gezonder te eten enz…

Hier komen ze, de 7 stappen:

7. Lach om de dingen die niet gaan zoals je wilt dat het gaat

Dit vond ik echt de grootste uitdaging. Vaak werd ik boos op mezelf of ik bevestigde juist mijn onzekerheid “Zie je wel dat je het niet kan”.

Door te leren lachen om dit soort situaties, stap je er sneller en makkelijker overheen en een volgende keer gaat het al meer zoals jij dat wilt.

6. Doe iedere dag 1 ding waar je blij van wordt

Als je jezelf een nieuwe levensstijl wilt aanleren, dan moet je echt iedere dag iets doen waar je blij van wordt. Dat voelt als een beloning voor je doorzettingsvermogen. En bedenk wel dingen waar je blij van wordt, die geen geld kosten 🙂 Anders wordt het verandertraject wel heel duur! Denk hierbij bijvoorbeeld aan een strandwandeling, een film kijken, een boek lezen, spelen in de speeltuin, goed gesprek met een vriend/in:-)

5. Schrijf dagelijks 3 dingen op waar je trots op bent

“Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg”. Een mooie citaat om eens goed over na te denken. Een nieuwe levensstijl vraagt echt van je om uit je comfortzone te komen.

Schrijf dagelijks 3 dingen op waar je trots op bent. Het mogen juiste hele basale dingen zijn zoals koken, huis schoonmaken, kinderen op tijd naar school. We leggen de lat zo hoog voor ons zelf, dat we er aan voorbij gaan wat er allemaal al goed gaat op zo’n dag.

4. Onderzoek je drijfveer

Waarom doe je wat je doet? Je gedrag wordt gestuurd door je emoties en gedachtes. Let eens op hoe je doet, en vraag jezelf eens af waarom je dat doet. Ontdek je eigen drijfveer.

Bijvoorbeeld: De buurvrouw vraagt of haar dochter even bij mag spelen. Je zegt “Ja”, maar je hebt er totaal geen zin in. Vraag jezelf af waarom je “ja”hebt gezegd. Het antwoord kan zijn, omdat je een ander niet wilt teleurstellen, omdat je het moeilijk vindt om nee zeggen, omdat je de ander te vriend wilt houden.

Wat zou de reden kunnen zijn dat je iets doet tegen je zin in?

3. Focus op positieve gedachtes en gebeurtenissen

Ken je dat? Er gebeurt iets wat zooo oneerlijk is en dat bespreek je met verschillende mensen. Door het delen blijf je dat oneerlijke gevoel behouden.

Het werkt ook andersom. Deel veel meer de dingen die goed gaan met anderen. Op het moment dat je dat veel meer doet, zul je opmerken dat je ook meer energie krijgt en je veel prettiger voelt. Dit helpt je weer om je nieuwe levensstijl vol te houden 🙂

2. Ontdek waar je energie van krijgt

Stop met mensen, situaties en dingen doen die je energie kosten! We zijn zo vaak bezig met wat voor andere mensen goed is en zonder dat we het doorhebben, doen we meer voor anderen dan voor onszelf. Maar juist nu je met jezelf een nieuw gedrag wilt doorvoeren, is het belangrijk om dingen te doen waar jij energie van krijgt.

In ieder geval dat er weer meer balans komt! Merk maar eens op of iets/iemand je energie kost of juist energie geeft.

En dan als aller belangrijkste om je nieuwe levensstijl door te kunnen voeren, de nummer 1..

1. Maak je wereld kleiner

Verander de wereld, begin bij jezelf! Er gebeurt zoveel om ons heen, waar we ons druk overmaken, waar we angstig van worden, waar we een mening over hebben, maar daar hebben we geen invloed op.

Op het moment dat jij je wereld kleiner maakt, zul je veel meer tijd en energie overhouden voor je nieuwe lifestyle!

Je kunt hierbij denken aan het minderen van nieuws kijken en lezen. Je niet afvragen wat andere mensen vinden/doen. Focussen op de dingen waar jij invloed op hebt.

“Wees niet bang om te veranderen wat veranderen moet”

 

Succes!

Judith handtekening


Judith Nieuwpoort heeft in 2008 haar vaste baan als consulent bij de Gemeente Delft opgezegd om haar missie te volbrengen. Ze wil meer vertrouwen voor ouders en kinderen creëren, waar problematiek aanwezig is rondom ADHD/ Autisme.
Vanuit haar visie dat er meer oplossingen zijn dan problemen organiseert ze vanaf 2008 logeerweekenden voor kinderen en training & coaching voor ouders ter ondersteuning.
Sinds 2013 organiseert ze het jaarlijkse evenement “Autisme & ADHD, wat kan je ermee” voor ouder & kind.
Judith is sinds 2014 directeur en mede-oprichter van Stichting Happy KidsCare.
Tevens heeft ze het boek “er zijn meer oplossingen dan problemen” geschreven.
Wil je meer lezen over Judith?
Interview Delft Op zondag:
-Wil je kinderen en volwassenen met problemen daarvan kunnen afhelpen, dan moet je zelf géén problemen hebben. Of niet?
“Een leven zonder problemen, dat bestaat niet. De kunst is alleen: Hoe ga je ermee om? Ga je achterin de bus zitten of kruip je zelf achter het stuur? Ga je zelf op zoek naar een oplossing of laat je het aan een ander over om met de juiste oplossing te komen?” Ze gooit er vrolijk een metafoor tegenaan. “Je leven is als een tuin. Het onkruid haal je weg, maar op andere plekken komt het net zo hard weer op. Zo geldt dat ook voor de problemen in je leven”.
Lees verder…

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: